Albania, impresii in text si in foto

Dupa cum ziceam in postarea anterioara a fost cat pe ce sa nu plecam in Albania si ne hotaram totusi sa plecam pe ultima suta de metri. In stilul clasic Mihaela rezolva check-in si asigurarile in drumul spre aeroport, nu avem nici o cazare si masina de inchiriat sper sa o rezolvam la fata locului.

7 ore mai tarziu si cu ceva plictiseala stransa de pe aeroport si de pe drum aterizam in Tirana si ne loveste un val de aer cald: azi, maine is poimaine o sa fie 23-24 de grade si vreme numai buna de ploaie. De vineri incolo in schimb pare ca o sa vina potopul, asa ca planul e sa profitam de mare cat de mult se poate. La Europcar de unde voiam sa inchiriem initial masina nu se poate doar cu rezervare, ne panicam un pic si iau la intrebat toate gheretele, primim o oferta de la Hertz de 125e pentru 5 zile si mergem sa ne instalam intr-un Open Corsa cu cutie automata. Jumatate din entuziasmul lui Marius legat de Albania e legat de faptul ca vom merge cu o masina noua, intial voiam sa inchiriem un Duster dar dezamagirea ca suntem intr-un Jeep e inlocuita de entuziasmul ca avem masina cu cutie automata. Legat de cutia automata te obisnuiesti repede cu binele si mi-a placut, dar in prima ora de condus am pus din greseala 2 frane din instictul de a apasa ambreiajul.

Lumea ne-a speriat cu traficul din Albania dar pana la Durres mi se pare ca se conduce destul de ok, e un pic mai mult haos in reguli ca la noi dar si mai putina agresivitate in trafic. Ajungem la plaja cu o jumatate de ora inainte de apus si stam si ne jucam cu picioarele in apa (Marius) admirand un apus mascat printre norii de ploaie anuntati pentru dimineata asta. Apusul e de nota 10 dupa toate standardele si a fost o primire numai buna in Albania.

Urmeaza partea organizatorica, cautam cartela pentru telefon, facem cumparaturi, cautam cazare. Tot ca prima impresie, casele si infrastructura arata un pic mai bomba ca la noi si au un iz clar de Balcani, lucrurile sunt cam la fel de scumpe ca la noi, cazarile considerabil mai ieftine si in Noiembrie turistii sunt ca si inexistenti. Apa marii, datorita unui octombrie suprinzator de cald are 22-24 de grade in functie de cat de mult mergi un sud, conditii ideale daca vrei sa ai parte de plaje pustii.

Dimineata la ora 5:30 ne apucam de facut bagaje, noi terminam mai repede si incercam sa nu o incurcam prea mult pe Mihaela atunci cad face unul din lucrurile la care se pricepe cel mai bine.
Plecam odata cu rasaritul, ca aproape la fiecare plecare din Brasov imi pare un pic rau de ce las un urma, in cazul asta cateva zile in care culorile de toamna vor fi inca prezente prin padure.
7 ore mai tarziu, bine am venit in Albania. Acelasi drum cu masina ar fi durat cel putin 15 ore, probabil spre 18 in varianta cu copil si multe pauze.
Dupa ce rezolvam cu masina de inchiriat, directia plaja. Apusul a fost in mod egal neasteptat si foarte fain.
Apa mari: 22-23 de grade, seara si dimineata era considerabil mai cald in apa decat afara.
Culorile apusului s-au tot schimbat vreme de 20 de minute si ne-au oferit o primire de nota 10 intr-o noua tara.
Zona de langa plaje e un amestec ciudat de hoteluri, blocuri de apartamente si case vechi. In poza una din casele vechi de pe bulevardul principal. Balcani 100%.
In timp ce peste drum ai minunatia asta ce deserveste turismul industrial din timpul verii.

A doua zi de dimineata intram in ritmul de road-trip: ies la o alergare pe plaja (o parte singur, o parte cu Marius), conducem o ora si jumatate pana spre Vlore si plecam in cautarea plajelor neantropizate pe care le gasim cu destul de mare usurinta. Plajele de la Puerto Nuevo, cu tot cu locurile in care poti sa faci Vanlife langa sunt clar din filmul nostru: un tapsan de iarba destul de generos langa un golf imens cu nisip fin. Lasam masina si ne ducem direct la plaja unde stam mult si bine, cu joaca cu valurile, cu joaca cu castele de nisip, cu joaca cu mingea si cu activitatile tipice pe care pe noi nu prea ne-au prins, nici ca adulti nici ca si copii. Imi place linistea locului, suntem maxim 10 oameni pe o plaja de 2 kilometri, afara e cald si placut si poti sa stai in apa mult si bine. Parca nu e chiar asa de rau la mare in astfel de locuri.

Dupamasa plecam la o plimbare de o jumatate de ora ca sa exploram o alta plaja situata mai la nord, pe drum ajutam la eforturile de a scoate o masina intepenita in nisip, Marius se mai plange un pic de plictiseala pe drum, depasim o turma de capre si ajungem la un mic golf cu o plaja si mai faina decat prima. Aici e rost si de explorat, si pentru noi si pentru Marius, sunt si pietre, si mini-golf-uri, si valuri faine si stanci de care se sparg valurile, literalmente de toate pentru toti, iar noi suntem singuri pe toata plaja. Doar cand vrem sa plecam mai apare inca un cuplu cu jeep-ul. Urmeaza masina, drum spre oras, cumparaturi si cazare. Amandoua cazarile pe care le-am avut pana acum au fost tipla, le-am luat pe ultima suta de metri (rezervari facute dupamasa), preturi undeva intre 20 si 30 de euro.

Din categoria potriviri si bioritm din fericire toti trei suntem matinali. In cazul asta Marius a fost cel care ne-a dat trezirea astazi. Aici suntem intalnim pontoane decrepite pe plaja din perioada comunista.
Plaja de aici are un nisip foarte foarte fain. In acelasi timp e si extrem de antropizata si pregatita pentru turismul de masa din lunile de vara.
Doua ore mai tarziu, dintre care o jumatate de ora pe un drum de piatra, la plajele de la Puerto Nuevo. Atmosfera aici complet diferita: cateva campere cu oameni ce au dormit peste noapte pe tapsanul de iarba din imagine si in rest pustiu cat vezi cu ochii. E clar genul nostru de plaja. Opel Corsa-ul din imagine la 25 de euro pe zi si-a facut foarte bine treaba tot concediul, as putea sa ma obisnuiesc cu mare usurinta cu cutia automata.
Genul nostru de plaje.
Valurile, chiar si cele mici, au cu totul alta perspectiva atunci cand ai 1.20
Dar dorinta de a te lupta cu ele e acolo de cand esti mic.
Exces de vitamina D pentru lunile lungi de iarna ce urmeaza.
Dupamasa ne mutam la o alta plaja si pe drum ajutam un pic la scosul masinii din imagine din nisip. Pe cat de rigizi sunt nemtii sunt sanse destul de mari ca sa-i gasesti la Vanlife. E explicabil atunci cand sunt aproape 100 de milioane.
O alta plaja, de data asta complet pustie.
Explore!
Lupta cu valurile, varianta extinsa. Astea mi s-a parut interesante si mie.
La fel cum mi s-a parut interesant si promontoriul de care se spargeau valurile. Trebuie sa cobor pana acolo.
Suficient de zis ca mi s-au desfundat complet sinusurile dupa raceala care ma bantuia de mai bine de 10 zile.
De-a prinsea in micul nostru golf.
Momente perfecte, asta pana ce la intoarcere cineva nu a ascultat si a alunecat pe o stanca alunecoasa si s-a julit pana la sange. Fara nici o lacrima, pentur ca a fost pe barba lui.
Nimic nu intra mai bine decat o masa dupa o zi intreaga de joaca. Vorba aia, ai manca si pietre. Din categoria lectiilor invatate in ultimul an, in loc de ciocolati si dulciuri poti lua linistit mancare sanatoasa in ture, daca nu e nimic altceva se mananca cu mare pofta.
Seara totusi se lasa racoarea, mai ales daca soarele intra in nori. Urmeaza intoarcerea spre masina.
Binenteles cu multa joaca pe drum.

Ziua urmatoare urmam acelasi ritm de road trip: plimbare pe plaja, mic dejun, condus 2 ore, cautat o plaja faina. De data aceasta e vorba despre plaja Gipe, situata la marea Ionica. Din Vlore pana aici a trebuit sa sarim un pas de 1000 de metri si pe un drum super fain ce merge printre satuce situate deasupra marii. E turism si pe aici, dar mai putin si nu e turismul de masa de la Adriatica, sau cel putin inca nu. Pana la plaja avem de coborat cam 20 de minute pe jos, timp suficient sa ne minunam cu totii de albastrul ireal al marii.

Ne instalam pe plaja si ne dam seama ca astazi nu o sa fie rost de castele de nisip si ca albastrul ireal e in general asociat cu pietricele albe de calcar de pe plaja, dar asta nu inseaman ca nu avem cu ce se ne gasim de treaba o zi intreaga pe aici. Din nou, momentul mi se pare perfect pentru ce cautam noi de la mare: maxim 10 oameni pe plaja dimineata, un pic mai mult pe dupamasa, in spatele golfului e un canion cu trasee de catarat, din paduricea din spate se aud cantece de pasari amestecate cu sunetul marii, e si aici loc de explorat si ne plimbam pe dupamasa si pe canion si pe potecile de langa golf, mici faleze ajung chiar langa mare, valuri mari si faine. Singurul neajuns e ca nu am papucii de plaja si ca pietrele astea nu-s chiar cele mai placute pentru picioare ce stau 100% din timp in ciorapi, dar acum stim ce sa luam pentru anul urmator. Atmosfera de la apus e perfecta si nu cred ca as putea sa-mi imaginez o zi mai buna la plaja (pentru noi) decat cea de azi. Mai ca imi pare rau ca de maine se strica vremea. Urmeaza ritmul de road-trip: condus o ora si jumatate pana in Sarande, cumparaturi, cazare, cina si somn.

Plimbarea de dimineata, pe plaja de langa Vlore.
Drumul nostru paraseste golful protejat din imagine si urca pana la 1100 de metri printr-o padure deasa si verde. Pe aici cred ca nu exista conceptul de frunze galbene, cel putin nu in perioada asta din an.
La 1100 de metri, de aici in cativa kilometri in linie dreapta ai fi la mare si la plaja. Tot aici se schimba “marile” trecem de la Adriatica la Ionica si albastrul vestit ne fura ochii aproape in fiecare serpentina.
Sate albe ce ne aduc aminte de Spania. Probabil mai aproape e influenta din Grecia, dar cum pana acum nu am ajuns pe acolo nu avem ce sa comparam.
Intre Glamping si realitate, in parcare de la plaja Gipe. Scroafa din imagine ne-a urmarit ceva vreme pana cand a fost alungat de unul dintre localnici.
Un pic de aventura si buncare de pe vremea lui Enver Hoja.
Albastrul pe care il cautam.
Tema de casa pentru data urmatoare: papuci pentru plajele cu pietre, altfe intrarea in apa necesita un pic de vointa pentru oamenii mari.
Pregatirea de intrat in apa. Pe plajele cu pietre si cu apa albastra la 3 metri de tarm deja apa trece de un stat de om si nici valurile nu sunt de lepadat.
La a doua intrare in apa.
Peste drum Corfu.
Locul in care s-a varsat calimara de cerneala turcoaz.
Plaja si valuri ce se sparg la unison.
Albania are probabil cel mai amenintator steag din Europa, in ciuda unei istorii in care n-au prea amenintat pe nimeni.
Jocul ce a aprins imaginatia restul concediului.
Un pic de explorare inainte de a pleca spre masina.
Pana astazi nu credeam ca exista ziua perfecta de plaja. 10 e de la Dumnezeu, dar astazi a fost de 9.5.
Si felul in care s-au colorat norii la apus a fost pe masura.
Deseori am fascineaza diferentele legate de felul in care vedem frumusetea din jur. Ca toate lucrurile e combinatie dintre o sensibilitate cu care te nasti si pe care o “antrenezi”, cert e ca nu suntem toti la fel. Pentru unii din noi urmarirea frumosului din natura e o necesitate in timp ce altii se simt la fel de bine intre patru pereti. Ce ma bucura dupa tot timpul petrecut in locuri faine cu Marius e ca se gaseste acolo un sambure ce il face si pe el sa exclame din cand in cand “Ce frumos e!”. Acum tine de noi sa ingrijim cum trebuie samburele respectiv.

Urmatoarea dimineata ne trezim devreme si iesim la o plimbare pe plaja, Marius are din nou chef de intrat in apa, dam de un golfulet ferit de vant si de valuri si intram amandoi in apa, Marius se plange din nou de apa sarata numai buna de desfundat sinusurile, eu mai inot putin dupa care continuam plimbarea pe plajele antropizate din Sarande. Vibe-ul e cel de statiune si nu mi-as dori sa fiu pe aici in plin sezon. Apa e in schimb la fel de ireal de albastra si aici esti chiar langa oras, n-ai cum sa bati asta la capitolul accessibilitate.

Ritm de roadtrip: mic dejun, oprire la patiserie, condus jumatate de ora spre Blue Eye: un Izbuc cu apa albastra ce iese viguros din munti. Drumetim o jumatate de ora pana acolo, ne uitam putin hipnotizati in ochiul albastru si ne intoarcem pe un traseu fain pritr-un fel de mica jungla mediteraneana. La intoarcere ne prinde o ploaie calda de vara, semn ca prognoza s-ar putea sa aiba totusi dreptate. Ne urcam in masina si pe o ploaie torentiala conducem pana in Girokaster, oras aflat in patrimoniul UNESCO pe care sper sa-l vizitam azi si maine. Printre ploi facem lucrurile uzuale, gasit cazare si cumparaturi iar pe seara iesim la plimbare pe strazile intortocheata ale orasului vechi si vizitam o casa veche de 300 de ani, ridicata in stil otoman si conservata impecabil, ghida face o treaba foarte buna cu prezentarea locului si e intersant pentru toti trei. Urmeaza cina la o bodega, un pic de joaca cu un joc de logica pe care Marius l-a primit in calatorie si somn. Peste noapte vin mai multe valuri de ploaie torentiala cu tot cu tunete si fulgere, prognoza anunta 70mm de ploaie si cred ca de data aceasa chiar a avut dreptate.

A doua zi de dimineata in Sarande, inca o baie si o ora la plaja inainte de a se schimba vremea.
Ibiza, in varianta albaneza.
Tot albastrul tipic si pe langa Sarande.
O ora si ceva mai tarziu, varianta locala de izbuc: ochiul albastru.
Pe drumul de intoarcere ne-am intors pe o poteca sapata printr-o padure ce ne-a adus aminte de Cheile Nerei. O ploaie torentiala a completat tura, bine ca a fost o ploaie calda de vara si una rece de noiembrie.
Un pic din Microcosmosul padurii.
Cateva ore si cateva ploi torentiale mai tarziu exploram stradutele orasului vechi din Girokaster.
Casa Skenduli, veche de mai bine de 300 de ani si o fereastra in felul in care se desfasura viata atunci in imperiul Otoman.

A doua zi de dimineata avem in plan sa vizitam castelul din Girokaster, reusim sa ne strecuram pana acolo printre reprizele de ploaie si ne facem de lucru vreme de ore vazand lucrurile dinauntru: o colectie de tunuri si tancuri vechi (Fiat a facut si tancuri, in mod evident nu foarte reusite), o inchisoare in stilul celei de la memorialul durerii, un muzeu dedicat rezistente anti-fasciste si un muzeu dedicat istoriei locului, totul neasteptat de bine inghegat, cel putin fata de asteptarile pe care le aveam fata de un obiectiv turistic din Abania. Soarele iese atunci cand terminam vizita, vedem de sus o serie de curcubee in distanta, ne mai plimbam putin printre reprizele de ploaie prin vechiul bazar si conducem o ora si ceva pana in Vlore unde speram sa mai prindem maine un pic de plaja si balaceala. Cazarea de aici e cea mai praf dintre toate dar cele de dinainte au recuperat si pentru ea.

Patiseriile din Albania au fost una din atractiile concediului. In dimineata asta incepem vizita culturala cu Burek, o inghetata si un Croissant.
Cat timp afara ploua torential exploram Castelul din Girokaster, aici era o colectie de tancuri de pe vremea Otomanilor.
Fiat a facut si tancuri. Puteti sa va imaginati destul de bine ce success au avut cu modelul din imagine in al doilea razboi mondial.
Sectiunea de inchisoare din cetate si un muzeu asemanator cu cel de la Memorialul Durerii.
Ca in orice “revolutie” socialista, vechea elita a trebuit inlocuita si disidentii pusi sub tacere.
Sectiunea de arme dedicata rezistentei anti-fasciste care a fost cat se poate de indarjita in Albania.
Ultimul val de ploaie al zilei in timp ce exploram exteriorul cetatii.
Unul din curcubeiele zilei.
Centrul vechi si stradutele bazarului.
Si unde e “Dumnezeu” in biserica asta?
Cateva ore mai tarziu cu inca un curcubei in spate pe drum spre plaja.
Inca un apus de nota 10.
Culorile serii.
Inainte de a stinge lumina.

Dimineata incercam marea cu degetul, problema de azi nu e ploaia ci un mic uragan ce bate dinspre sud. Incercam sa gasim un golfulet ferit, fara prea mare success, ne invartim putin pe promenada din Vlore, conducem o ora si ceva pana in Durress si mai stam si aici cam doua ore la plaja, alergand pe plaja, uitandu-ne la oamenii care faceau kite-surf (cu vantul de azi aparent era usor sa te ridici metri buni in aer). Pana la urma se inteteste vantul si aici si ne retragem la o bodega fast-food unde cheltuim ultimii LEK pe care ii avem. Urmeaza ritualul de incheiere de road-trip, lasat masina la Hertz, un pic de plictiseala prin aeroport (Marius s-a alergat mai bine de o ora cu o fetita din China, depasind mai usor decat credeam barierele lingvistice si culturale), imbarcarea, o ora si un pic de zbor, luat masina din parkingul din Otopeni si 2 ore si ceva de condus spre Brasov din fericire cu un Marius care a cazut lat.

Plimbaea de dimneata pe promenada din Vlore.
Un pic de plaja si de spectacol facut de oamenii ce faceau windsurf pe langa Duress. Erau momente in care se ridicau in sus metrii buni de la suprafata apei.
Apropo de bariere culturale si linvistice ce nu exista la varste mici, Marius s-a jucat cu un baietel din China mai bine de ora si ceva in aeroport. Plictiseala s-a transformat in energie arsa si buna dispozitie.
Pe repede inainte, de la plaja la aeroport, luat masina, condus pana in Brasov. Un mini-concediu care a iesit neasteptat de bine.

Cat despre Albania, e un loc in care vom reveni cu siguranta. Am plecat in ultimul moment, fara nici un plan si fara nici un fel de asptetari si asta a ajutat cu siguranta. Locurile pe care le-am vazut si momentele si experientele de care am avut parte au fost clar mai faine decat credeam. Venind din Romania sunt atat de multe lucruri care sunt familiare chiar daca esti la capatul diametral opus al spatiului Balcanic si asta vine si cu bune si cu rele. Dupa cele 5 zile petrecute acolo Albania mi s-a parut ca o combinatie improbabila dintre comunismul Balcanilor, sudul Italiei si Turcia. Si tara nu e chiar asa de mica precum credeam, e nevoie de mult mai mult timp pentru a o vedea, avem pe lista pentru data urmatoare si sudul extrem dinspre Turcia dar si zona muntoasa din nord, sa vedem acum in schimb cat de mult o sa se bata in cap cu alte destinatii in care vrem sa ajungem.

La revedere Albania, vom reveni cu siguranta.